Thursday, June 01, 2006

Återanvändbar kod

Jag har knappat på en wrapper för guikodande i c++ ett tag nu. Grunden är lagd och har implementerat en bunt med kontroller(label, listor, knappar) men när jag började med EditBox så tog det stopp, skrället vägrar att låta mig skriva in några tecken. Så jag har felsökt en del under de två dagarna i mån av tid, vilket inte är så mycket under tenta-p. Ett av felen med att koda för gui är att man inte får nån fin debug-utskrift om man inte vill ha 14 miljarder messageboxar, så då tänkte jag att jag kanske kan använda min logg-klass jag skrev för år o dar sedan...nähä! Skrället är så fult kodat att det knappt är användbart så nu har jag börjat på en ny logghanterare som förhoppningsvis ska bli ganska fin, såg nån artikel på gamedev eller flipcode om rtf-stöd i loggar, ska nog ta o kika på det när jag ändå är i farten. Men vad är poängen med att skriva återanvändbar kod om man när man väl behöver den tycker den är så ful att man skriver nytt iaf? Senare kanske man slutar utvecklas så här fort så man inte vill slänga all kod äldre än ett halvår så fort man ser den, men just nu är det lite irriterande. Kanske ska ta det som ett tecken på att jag utvecklas en hel del och det är ju trevligt, har lärt mig en del av att bygga ett objektorienterat system runt ett imperativt medelandebaserat system.

Har fått ett sommarjobb som *trumvirvel* innehåller programmering, ska spendera sju veckor på IDA. Ska porta lite funktionalitet från ett program som styr en helikpter skrivet för linux till ett för win de fått av ett företag, mer än lite nervös men om det går bra så blir det en riktig stjärna i CV:t och jag tror det blir riktigt utvecklande hur det än går, sen att jag tror det blir kul är ju en bonus :) Pluginsystemet är tydligen skrivit i .net vilket betyder att jag får välja mellan c#, managed c++ och vb.net. Jag har inte bestämt mig ännu men lära sig lite mera c# tror jag är nyttigt så det lutar åt det. Jag trivs i c++ men arbetsmarknaden verkar vilja ha c# så då är det det man får lära sig. Hörde någonstans att en programmerare bör lära sig ett språk per år, så då ligger jag just nu plus men får väl se om man kan hålla uppe trenden.

No comments: