Friday, June 30, 2006

Konsten att vara nöjd

Pratade lite med Jenni idag och jag klagade lite på några saker angående jobbet, då slog en tanke mig. Jag har ju ett jobb och det
Är helt okej betalt
Har vettiga arbetstider
Är i en vettig arbetsmiljö
Är inga jobbiga kollegor
Så vad klagar jag för? För att solen sken utomhus och Jenni var helt ledig medan jag satt inomhus och bråkade med en betaversion av en SDK. Egentligen är det ingen anledning, finns en hel del folk som skulle ge en hel del för ett sådant jobb. Det här ledde mig till en annan tanke...man är nöjd alldeles för sällan. En del av problemet är oron för olika saker, räkningar ska betalas, studieskuld ska undvikas, tjejer förföras. Sen finns ju en hel till lista med saker efter att man tagit examen om man ska följa svensson-modellen...man ska skaffa ett hus eller en lägenhet, och sedan en finare. Ett antal bilar och två barn. Detta eviga funderande på framtiden är nog inte nyttigt, visst är det bra att planera inför framtiden men allt detta funderande kan få en att deppa ihop totalt. De få gånger jag är riktigt genomlycklig är då jag bara lever i nuet, spelar ingen direkt roll vad ja gör, ser en film eller äter middag med en vän, spelar kort. Bara man för en gångs skull skiter fullkomligt i vad morgondagen kommer med för problem och bara njuter så det...otroligt härligt.

Dock så tror jag att det blir bättre med åren. När jag var yngre så ville jag ha ett hus, ett bra jobb och tjäna massor med pengar så jag kan köpa en massa saker. Nu är kraven mer ospecifika...tjäna tillräckligt med pengar för att kunna njuta av fritiden, vilket känns vettigare.
Det här påminner mig om en historia jag hörde för ett tag sedan

Det var en turist som åkte semester till en vacker ö i Egeiska havet. Sent en kväll ser han en fiskare som åker ut med sin lilla fiskebåt för att fiska. På morgonen kommer fiskaren tillbaka till ön och säljer fisken i torget. Efter att såld alla sina fiskar så går fiskaren och fiskar med spö, har det mysigt med hjälp av en korg mat och en flaska vin och lever gott i största allmänhet. Då ser turisten fiskaren och går till honom för att prata lite. Efter att dem har presenterat sig till varandra frågar turisten fiskaren:
- Jag undrar varför du inte går och fiskar lite tidigare med din båt?
- Varför skulle jag göra det?
- För att fiska upp mer fisk så att du tjänar mer pengar och kan köpa en större fiskebåt.
- Vad skall jag med en större fiskebåt till?
- För att fiska ännu mer fisk så att du tjänar ännu mer pengar och kan köpa en hel fiskeflotta.
- Och vad skall jag med en hel fiskeflotta till?
- Oh men förstår du inte att med hjälp av en fiskeflotta så kan du bli så himla rik att du kan ha en egen konservfabrik om du så vill.
- Nej konservfabrik är ingenting som jag vill ha, det intresserar mig inte.
- Men fattar du inte att med hjälp av en konservfabrik kan du bli miljonär och lycklig som en kung. Då kan du ta det lugnt och avslappnat och fiska med spö hur länge du vill.
- Och vad tror du jag gör?

Det känns som helt rätt inställning, jobbet har man för att kunna njuta av sin fritid. Kraven på saker att göra på sin fritid har för min del också sjunkit. Det här med bil känns ganska överskattat, bostad ordnar sig säkert på något sätt, resten med för den delen. Förr var det en jäkla stress efter en ny dator hela tiden, nu har jag slutat att spela och skaffat bärbar så har det försvunnit. Visst vore det trevligt med en ny bärbar men det blir väl om några år.

Va underbart väder det var idag, cyklade hem från jobbet och blev smått lyrisk över att det var så härligt väder. Åt pizza utomhus med fredrik i solen, riktigt skönt. Luften i biljardrummet var mindre skön, tog en stund innan det gick att andas men jag krossade honom...mouhaha.

No comments: