Saturday, June 03, 2006

Saker händer

Ibland, som igårkväll, är det tur att Jenni finns. Blev inget Sommar-X vilket kanske var lika bra, var riktigt trött och inte speciellt partysugen. Var skönt att gå hem, lyssna på lite Novembers Doom och sedan sova.

Angående TPB:
Bodström har svarat, och det var inget oväntat svar heller, om han erkänt hade det nog mer eller mindre blivit lynchning. Aftonbladet har en liten, ovanligt vettig för att vara aftonbladet, artikel där de skriver om ett generationskrig. Jag vet inte om jag skulle vilja kalla det ett krig men det är en åsiktsklyfta. I dagsläget är det så enkelt att tanka hem en film att nästa vem som helst kan göra det och jag tror att underhållningsbranchen måste komma på något för att lösa det här, de kan inte bara sätta sitt hopp till att slå ner på pirater om inte inget radikalt händer på den fronten och det tror jag inte att det kommer göra inom de närmast åren. Det är så ingrott i kulturen, iaf här, att ingen tänker närmare på det, och om en sida åker ner finns det 3 andra att välja mellan. Jag har inget emot att köpa film/musik men betala 200:- för en film och 100-150:- för en skiva, det svider för mycket när man lever på 4500/månad. Jag köper skivor men det har bara blivit en sju stycken hittils, från band man vill stödja vilket när man som jag lyssnar på hårdrock ofta betyder små band som gör bra musik och inte popmusik som spelas utan självkritik.

Börjar poppa upp historier från folket som tagit skada av att polisen inte vet hur man gör tillslag, jag tror inte det här är den första, viket är bra. Om polisen skötte sitt jobb och haft kompetens nog att ta rätt servrar hade sånt här aldrig hänt.

En kompis sa igår eftermiddags att Piratpartiet kommit upp i 4200 anmälningar, miljöpartiet har 6000 medlemmar, och de har redan passerat kdu och cfu liten intressant bi-effekt av hela det här :) Det ska tydligen annordnas marcher i Göteborg och Stockholm idag där de gör gemensam sak med Liberal ungdom och Ung vänster, vilket jag tycker är väldigt intressant. Två gamla, och ändå ganska, respekterade ungdomsrörelser för stora partier gör gemensam sak med PP. Enligt piratpartiet.se så har SCB sagt att det i dagsläget finns ungefär 1 300 000 aktiva fildelare i Sverige. Det är över 1/9 av befolkningen. Av dem är det nog ganska många som är under 18 och inte får rösta i höst men om 20% röstar på PP kommer de över 4%-spärren de behöver för att komma in i riksdagen. Deras utmaning just nu ligger i att försöka hålla uppe det momentum de fått och behålla det fram tills valet, jag tror inte att de kommer lyckas men vi får se hur länge de klarar av det.

En blogg från en av dem som var med om det hela, TPBs juridiska ombud.

No comments: