Sunday, June 11, 2006

Ett trevligt dygn

Igår blev det mat, kubb och öl med lite folk, blev en riktigt god pastasallad, tror Linus trollade lite med kryddorna när jag tittade bort. Sen låg några av oss o solade och snackade skit i typ en timme följt av lite spel hos Linus, i stort en lugn och trevlig kväll helt enkelt, kom i säng vid halv 2 typ.

Idag vaknade jag vid tjugo över fem helt utvilad av någon okänd anledning, tre timmars sömn är inte helt optimalt, men kunde inte somna om så jag gick upp. Hade bestämt med Linus och Jenni att jogga vid nio, snackade lite med Joel som också var vaken vid den ogudaaktiga tiden och han ville hänga med så vi blev fyra tappra själar som gav oss ut i spåret. Det var tur att vi inte tog senare, annars hade vi nog dött av värmeslag.

Sen efter en dusch och frukost hjälpte jag två kompisar att flytta och sen var det fotbollsvm hos en annan kompis. Klart trevligt, dock så är jag besviken på oss, vi borde ha ätit upp trididad/tobago med hull och hår. Jag skulle kunna ge mig mig in på en djup analys av vad som gick fel här men det vore bara skitsnack och jag skulle ant. få höra det i typ ett år så jag skiter i det, det var helt enkelt inge bra spel från vår sida.

Drog från dem vid halv elva, på vägen hem ringer Markus och säger att det är poolparty, trevligt tänker jag och skjuter upp sömnplanerna lite till. Kom precis hem nu så har sovit ganska exakt 3 av de senaste 24 timmarna, känns lagom.

Läser en bok med en massa keltiska sagor och en sak som slog mig var hur vackra kvinnonamnen är, eller iaf vad de betyder; några exempel:
Branwen, "The Fair Blossom"
Dianaimh, "Flawless" eller "Flawless jewel"
de manliga namnen är lite annorlunda
Conall Cróg Buidhe, "Conall of the Large Yellow Hand". Jag tror att det här med händer är nåt speciellt inom keltiska, Lugh of the Long Hand är en av övergudarna inom den irländska(har jag för mig) grenen av den keltiska mytologin. "Lugh of the Long Hand" är för övrigt ursprunget till den mytologiska varelsen Leprechaun(osäker på svenska översättningen, Jenni föreslog "tomte" och det känns ganska nära). När de kristna munkarna kom och nedtecknade sagorna som förts ned genom generationer av kelter så gick det ju inte för sig att det fanns andra gudar så han avgudifierades och namnet anglosaxifierades en aning, med lite felskrivningar och översättningar och sånt så har det landat i vår tids leprechaun.

Allt detta om det keltiska är hämtat från The Mammoth book of Celtic Myths and Legends av Peter Berresford Ellis. Rekommenderas varmt, finns en massa trevliga sagor, min favorit hittils är nog Kelpie, ska ta och blogga lite mer om den och annat keltiskt imorgon tror jag.

No comments: