Sunday, July 23, 2006

Folkrörelser och caps

Den här helgen verkar det som att halva min umgängeskrets här i linköping på grund av olika anledningar bestämde sig för att åka iväg, joosha, anders, fredrik, jenni och linus flög iväg åt olika håll, men det ordnade sig i alla fall. Småintressant hur olika händelser som till i de flesta fall inte alls är sammankopplade kan leda till såna resultat. Lite som cellular automata, varje individ följer bara enkla regler men som i grupper kan leda till komplexa resultat, samma sak med flocking-algoritmer. De brukar gå ut på 3 regler som liknar dessa:
a) Färdas i ungefär samma riktning som dina grannar
b) Var inte för nära dina grannar
c) Var inte för långt ifrån dina grannar
Dessa tre enkla regler är allt som behövs för att uppnå flock-beteende. Om man gör en simulator och slänger in ett rovdjur så ser det nästan ut som ett fiskstim.

Men gårdagen ordnade sig i alla fall. I...hum...onsdags eller när det nu var, drog jag iväg ett mail och hörde om folk ville capsa men fick bara två svar så jag tänkte skitsamma. Men det blev av i alla fall och det var riktigt kul att capsa igen. Missade omgången i nolle-p för att johan lyckades boka in hg-jobb den dagen så senaste gången jag capsade var ccs capsträning innan nolle-p, snart ett år sedan. Blev precis lagom full, var rätt skönt. Vid elva-tiden drog vi till hg och jag gick hem för att lämna en flaska men sen blev jag kvar hemma och somnade vid tolv-snåret. Inte bakis alls, en lyckad kväll helt enkelt.

No comments: