Monday, February 26, 2007

Gå med i ett spex

Rekryteringen
När Moa började tjata på mig om spexet någon gång i höstas så var jag ganska skeptisk, jag hade en hel del att göra då men hade funderat på att gå med under ett års tid ungefär så var inte helt främmande för tanken. De behövde någon som gjorde årets programblad och då jag hade gjort årets nollehandbok så hade fått lite blodad tand för att sätta saker, så jag hakade på. Efter en kort pratstund med Albert som pr-chef så var jag spexare. Yay!

Första mötet
Första gången jag skulle träffa spexare var efter München Hobens tackfest, var mer än lite nervöst men jag pallrade mig ner dit och efter lite irrande hittade jag Lokalen och där inne fanns det folk så jag knatade in och hade en riktigt trevlig kväll när en rebus skulle bestämmas, "här ska jag nog trivas". Det är lite speciellt folk i spexet men de är ju så underbara :) C-are i all ära men de är inte så många, kul med nytt folk och att andelen tjejer är lite högre skadar ju inte heller ;)

Provföreställningen och rebussläpp
Sedan hände det inte så mycket på ett tag, lite möten och prat men arbetet med programbladet hade inte dragit igång ännu. I november var det dags för provföreställning och mitt första egentliga besök på forum som arbetsplats. Provisoriska kläder, dekor och manus men jag tyckte det var trevligt. Lite annorlunda manus då jämfört med vad folk såg sedan, kul att ha sett båda versionerna. Det skulle fixas en rebus till titeln också, själva skapandet gick ganska fort, tog mig och två till en kvart, var skoj :)

Programbladet och annat
November gick, december gick, det var dags att sätta igång på riktigt. Satte deadlines för innehåll från olika grupper, började pula lite på layout. Det bestämdes att den skulle göras som en gammal tidning och vi började leta fonter, spåna annonser och allmänt slita och släpa. Två-tre veckor innan deadline grävde jag ner mig rejält och började skrika på folk om innehåll, sätta nnonser och allmänt pula. Det började ta form och efter ett tag var det dags att skicka ut en första version för korrläsning. Några kommentarer och förslag senare såg den ganska annorlunda ut och det var dags att sätta upp versionen på forum för folk att kladda på. Det hjälpte en hel del när man såg hela programbladet uppsatt på väggen. En massa kladd och två versioner till senare så hade vi ett programblad som såg nästan likadant ut som det ni fick i handen. Fick lite oväntad hjälp från en i dekor som var expert på Illustrator, hon gjorde affischer, satte (layoutade) rebus, banderoller och sådant så jag gjorde nästan bara själva programbladet, var ganska skönt att kunna fokusera på det. Fick en del hjälp av ekonomichefen när vi hade satt upp det på väggen, hade en hel hög med idéer och hjälpte till att fixa annonser som elisabeth(hon ritade allting) ritat.

Tryckeriet
Den stora dagen kom, dags att åka till tryckeriet. Ut till mjölby med bilfärd, tryckeriet var ganska mycket större än bokakademins tryckeri. De var trevliga och efter att ha gjort några sista minuten-ändringar så var det klart. wohoo! Ganska väntat så började kroppen säcka ihop mer eller mindre direkt efteråt och kände febern komma krypande redan i bilen på vägen tillbaks. Hem och ligga däckad i två dagar så kroppen fick återhämta sig lite men sen var det full fart igen. När jag arbetar med något intensivt(som i sova, jobba, sova, jobba, repetera) en lång period så brukar jag utveckla nån slags hat-älska relation till det. Har svårt att tänka på annat och sitter många timmar men vill väldigt väldigt gärna bli av med hela härket.

Föreställningsperioden
Dags för premiär, var sådär lagom nervös, vad skulle de tycka? Det jag har hört är mestadels positivt, kul :) Tydligen ett av de bättre spexen, iofs inte som att jag kan ta åt mig någon av äran för själva spexet. Inte hört så mycket om programbladet, lite positivt så jag antar att folk är nöjda med det. Premiärsittsen var riktigt rolig, lite ovant med middagar som börjar vid tio på kvällen och håller på till rätt sent, några timmar senare än kravaller :) Hade turen att fylla år på premiärdagen, ganska maffigt när 156 pers sjunger ja mån han leva :) Var hemma vid 5-6 tiden efter en riktigt lyckad födelsedag/spexpremiär, en av de bättre på ett antal år. Dagen efter var det upp och fira födelsedag med släkten i stockholm, sådär lagom pigg efter 3½ timme sömn men riktigt trevligt att träffa släkten. Den natten sov jag dock riktigt bra :)

Sedan var det mest sova, skola, jobba, spexa, repetera. Inte mycket fritid alls så det sliter men är ändå riktigt roligt, trivs med folket där. Lördag, tisdag, onsdag, fredag, lördag, tisdag, onsdag, fredag, lördag. Foajéjobbets rutiner satte sig efter ett tag men ibland blev det ganska rörigt. Det var lite trist att jag knappt hann dricka någon punsch, blev bara en gång, men foajén skulle fixas och bemannas. Mittensits andra lördagen, var skoj men det blev lite mycket vin så kvällen blev inte så lång och jag blev rejält bakis för första gången sedan någon gång i höstas tror jag, sen september-oktober lär det ha hänt, sedan träffade jag moa och började ta det lugnt, morfar dog och festade knappt alls ett tag där, hm...mjo, borde varit nån gång runt sen september-oktober. Justeja, spex var det jag skulle skriva om. Åkte även på feber dan efter mittensitsen, kroppen verkar lärt sig att jag stannar hemma om jag har feber så när den verkligen behöver en paus så drar den upp temperaturen lite, eller nåt. Mer spex och sedan var det sistasits, disneytema. Jag och moa tittade ner till myrorna och shoppade lite kläder, bestämdes att vi skulle vara alladin och jasmin vilket vi lyckades ganska bra med. Min kamera hade inga batterier men ska försöka gräva fram lite bilder från andra kameror, faktiskt lite lite nöjd över utstyrseln :) Jag fick även en blomma av en skådis för att jag jobbat flitigt med PR, trevligt :)

Efter
Och i söndags var det städning på forum, PR städade foajén vilket gick snabbare än väntat då vi slapp svabba golvet, behövde bara sopa och bära ner bord/stolar så vi blev ganska snart klara och började hjälpa andra med städningen. Hemma vid halv 5-5 har jag för mig, då vi började vid 14 så var det klart snabbare än väntat. Firade med pizza och NCIS följt av micro machines 2 (till sega 16bit) hos mäkinen, riktigt bra avslutning.

Idag drog vardagen igång...kommer nog kännas konstigt med en massa fritid och kvällar över. Jag kommer söka spexet ett år till, en riktig upplevelse som sliter men till skillnad från CQ kan tänka mig göra mer än en gång. Kul med nytt folk, visst jag kommer antagligen inte träffa någon av dem innan nästa spex-aktivitet men ändå...lära känna nytt folk, få lite nya vinklar på saker. Trivdes verkligen med dem.

No comments: