Thursday, October 12, 2006

Lyckats eller inte

Innan jag flyttade ner hit så bodde jag framför datorn, träffade bara mina lika nördiga killkompisar, festade aldrig etc, ni kan antagligen tänka er resten. En hundraprocentig nörd helt enkelt. Firade nyår framför burken i trean och bestämde mig för att det var något grundligt fel i mitt liv så jag bestämde mig för att försöka göra något åt det. Funderade lite och kom fram till att lättaste sättet att börja var att flytta hemifrån när jag skulle börja plugga. Det blev linköping, kände inte en kotte vilket bara var bra, mycket svårare att bryta gamla hjulspår om man har gamla bekanta i närheten. Jag är verkligen inte nöjd med mitt förflutna men det är inget man kan göra något åt så ingen anledning att gräma sig över det. Det var inte stökigt, snarare raka motsatsen.

Sedan dess har det gått drygt två år och mycket har hänt. En diskussion med en kompis fick mig att fundera på om jag lyckats med min omstart. Jag anser mig i någon grad ha gjort det, men frågan är om det är tillräckligt. Det har varit en hel radda med ögonöppnare här nere och mycket har rumstrerats om men kärnan finns fortfarande kvar, denna kärna som påminner om ett förflutna man ibland gärna skulle glömma men som samtidigt är en fast punkt i en tillvaro som kan vara ganska skakig under vissa stunder.

Sedan måste man fundera på, hur mycket vill jag egentligen ändra? Just nu känns det lite som att jag nästan fått ut så mycket jag kommer av studentlivet, börjar bli sugen på att ta nästa steg. Börja om igen någon annanstans långt bort i världen. Men andra stunder känns det som att jag efter en del irrande faktiskt hittat ett ställe där jag trivs. På universitetet sticker nästan ingen ut, man måste vara jäkligt extrem i så fall. Man kan vara sig själv, oavsett om det är ett själv man är nöjd med eller inte.

Nåja, det är antagligen två år kvar här, sen får vi se vad som händer.

No comments: