Thursday, August 10, 2006

Tyskland

Drog till Tyskland en vecka och det här är ungefär vad som hände.

Tisdag
Jag och fyra andra(Micke, Mange, Johan och Joosha) började färden ner till tyskland i en minibuss. Den hade plats för 9 personer så det var gott om utrymme och resan gick någolunda smärtfritt trots en ganska försenad start. Tältade i malmö på en camping som var rätt billig, 40:-/person/natt. Vi hann precis inte få upp tälten innan det började ösregna så vi blev en aning blöta och man var ovan vid att sova i tält så det var inte helt enkelt att somna men det gick.

Onsdag
Upp och vidare mot Tyskland gick hyfsat, dock så undrar jag hur malmöbor hittar någonting alls. Danskar är underliga, åtta mil mellan bensinmackar, hur tänker man då? Käkade i Kiel och konstaterade att hela staden luktar gödsel, vad gör eg. tyskar med sina städer? Kom fram till köerna till Wacken vid halv tolv ungefär och var inkvarterade och nedpackade i sovsäckar vid ett. Biljettuthämtningen stängde dock vid åtta men vi pratade oss in på campingområdet iaf.

Torsdag
Första dagen med musik. yay! Började med färd mot lokala affären för att hämta biljetterna samt inhandlande av öl. Billig öl. Sen efter frukost knatade vi runt lite på MetalMarkt(ja det stavas så) som var, chockerande nog, ett område med en massa affärer med kläder för hårdrockare och liknande, skivor som kan vara svåra att hitta annars och annat trevligt. Hittade en snygg bikini, bestod av ganska stora ringar som man har i en ringbrynja ;)

Lite tyska randomband inledde festivalen på kvällen, var inte direkt något som fastnade. Efter en middag bestående av pasta och tomatsås, väldigt gott när man är hungrig, såg vi Scorpions. De var ungefär vad man väntade sig, kul att ha sett live men inget jag kommer lyssna på här hemma. Såg även Mambo Kurt, en underlig typ som jag inte vet vad han gjorde där. Han stod och körde covers på sin elorgel, antar att det är nån lokal tradition...tyskar ;) Han var rätt cool dock så lär se han igen om jag åker nästa år.

Fredag
Första riktiga dagen med band man faktiskt sett fram emot att se. Såg flera band som var riktigt bra och flera helt okej. Nevermore som jag inte hört tidigare spelade nån variant av trash som lät helt okej, bättre än andra trashband jag hört. Sen blev det lite rejäla grejer, lite göteborgsdöds med Soilwork. Klart bättre än väntat, kanske kommer rulla lite här hemma i framtiden. Missade Opeth vilket var lite trist, de körde samtidigt som Soilwork, Wackenarrangörerna var inte duktiga på att planera ibland. Sen var det mat, först lunch men ingen blev mätt så vi gick direkt på middag efteråt :) Children of Bodom följde på det, rejält med röj som väntat. Bra grejer. Sångarens vokabulär kanske skulle behöva utökas dock, var en hel del "hur många gånger kan jag få in ordet fuck i en mening?", men när han sjöng var det bra. Sen såg jag och Joosha Celtic Frost, ganska lugn men grov musik som var helt okej men inget speciellt. Efter det var dock största anledningen till att jag åkte dit alls, Amon Amarth. När Celtic slutade spela vid runt 20 över tolv så ställde jag mig vid scenen för att få bra plats och det fick jag, hamnade i andra raden dvs nära men man får inte ett metalstaket i magen när folk pressar på, vilket folk gör. Amon började spela vid strax efter två och då var det rejält packat och jag hade fått brottats lite för att ha kvar platsen redan. När de väl drog igång var det inte milt, rejält med röj både på scen och nere i publiken, helt sjukt kul. Visst hade man svårt att andas ibland för att de bakom tryckte på så mycket och var rejält med brottning för att hålla kvar sin plats, vassa armbågar åt folket, men det hör till och det var verkligen festivalens höjdpunkt. De körde en låt från nya skivan också vilket var trevligt, den verkar betydligt snabbare än förra vilket jag inte vet om det är bra eller dåligt, får se när den kommer i höst. Svettig, mörbultad och ett antal blåmärken senare kom jag glad och nöjd i säng vid en stund efter fyra.

Lördag
Lördagen så var det även då ett antal band man ville se och lyckades nästan se alla. Arch Enemy var rätt bra, kanske ska lyssna lite på dem här hemma senare. Sen blev det lite israeliskt, Orphaned Land, lite speciell touch vilket var trevligt, frågan är om touchen räcker, jag tvivlar men ska ge dem en chans. Knatade runt lite mer på MetalMarkt och köpte två tröjor och en skiva. Lake of Tears spelade på en liten scen vilket var lite synd, de spelar riktigt bra musik. Lugn, lite småmörk power. Whitesnakes spelade samtidigt vilket var synd, hade varit kul att se båda. Joosha såg Whitesnakes och sa att det var riktigt bra...vilket inte gjorde saken bättre ;)
Sen blev det rejäl musik, Emperor. Mycket mer döds än så blir det inte. Blev lite sugen, kanske ska lyssna mer sen i höst, får se. Sen vilade vi lite vid tälten innan vi drog in för att se Motörhead och Finntroll. Motörhead var som väntat bra grejer, ett antal tusen pers som rockar loss till Ace of Spades är svårslaget. Finntroll fulländade kvällen, lite hederlig finsk musik är aldrig fel.

Söndag
Vi velade lite hur vi skulle göra med hemfärden, ett svep eller sova på vägen. Vi kom iväg i hyfsad tid, kvart över nio, så vi körde hela vägen i ett svep vilket var skönt, fick man komma hem och duscha, ingen av oss luktade godis efter att inte ha duschat sedan måndag, tyckte nästan synd om Max restaturangen vi stannade och käkade på. Resan hem gick ganska smidigt, bytte chaufför när vi kom in i Sverige, lastade ur mig och Joosha här i link vid tolvtiden på natten och sedan fortsatte resten vidare mot Stockholm. Har fortfarande inte packat upp men det ligger på dagens, eller kvällens planering tillsammans med diska och städa. Köpte såklart öl och sprit på bordershop också, 120 euro gick det åt men fick en del också :) Spriten borde räcka typ ett år eller så. Var dock inte helt enkelt att somna, främst av två anledningar. Det var för tyst, inga fransmän eller tyskar att svära åt och ingen musik mitt i natten. Sängen var på tok för mjuk, efter nästan en vecka på liggunderlag tog det ett tag att somna i sin vanliga säng. En stund funderade jag seriöst på att flytta ner på golvet och dra på lite musik för att kunna somna men jag orkade inte och till slut somnade jag.

Lite allmäna tankar
Tyska vägverkets avdelning för utplacering av skyltar består antingen av:
a) En extremt överarbetad person som helt enkelt inte orkat
b) En samling idioter
De sätter inte skyltar för snabbaste vägen, de sätter skyltar för rakaste vägen även om den involverar små vägar med dålig asfalt istället för autobahn. Vilka städer som det finns skyltar till verkade lite slumpartat. Berlin kunde lika gärna finnas som en liten småstad.

Det här var en fundering om om det bara gällde hårdrockare men efter att ha bekräftat med säker källa, joel, så anser jag detta vara ett faktum. Tyskar röker, alla och mycket. På koncerterna var det standard med en rökare brevid sig och 2-3 i närheten var inget ovanligt. Efter första kvällen med koncerten av Mambo Kurt så fick jag hostanfall och var rejält känslig för rök resten av festivalen. Tekniken för att stå ut under koncerter gick lite ut på att gå närmare en rökare som precis fimpat tills han tar upp en ny, då röde man sig vidare. Trist, klart bättre här på universitetet där det är väldigt få som röker.

Hela resan var riktigt rolig men hade nog varit ännu roligare om inte folk turats om att vara sjuka. Mange var dålig redan när vi åkte ner, sen smittade han Johan så han var sjuk f.om. torsdag/fredag. Sen smittade de två Joosha så på lördag var bara jag och Micke friska, vi arbetade vidare på ölen men det blev en del kvar. Micke verkade småsjuk sen på hemvägen men det verkar ordnat sig.

Kommer lätt åka nästa år med om samma folk åker ner, värt pengarna. (Biljett 75eur, Camping 10eur, mat köpt här 100:-, mat köpt där 120:-, sen vet jag inte vad bilen gick på, troligtvis runt 1000-1500:-).

No comments: