Thursday, March 27, 2008

Sketch på nya regler

Midgård
Brädet består av ett antal kvadratiska rutor som slumpas ut i början på samma sätt som i Settlers. Det finns några olika typer av brickor Äng, Skog och Vatten. Förflyttning sker rutvis och en ruta kan bara ägas av en spelare, levande pluppar från två spelare kan inte samsas på en ruta. Vissa rutor innehåller gårdar, i början så väljer varje spelare en gård och sedan är det kamp om de resterande. Jag velar lite över vatten, då är tanken att att man kan förflytta sig Äng<->Skog utan problem, men man behöver stå i en ruta med skog för att kunna förflytta sig ut på vatten, utan trä kan man inte bygga skepp. Det är dock problem med detta då skepp inte var något man byggde i en handvändning direkt så jag funderar på att strunta i terrängtyper helt och hållet.

Varje spelare kontrollerar ett antal pluppar som representerar kämpar, när en enhet dör så förvandlas den till en död plupp för den spelare som ägde enheten när den levde.

En tanke som slog mig nu var att man kan representera terräng och sådant ganska tydligt genom att ha "Ut-pilar" på brickorna. Om det finns en ut-pil åt ett håll så är det fritt fram att förflytta enheterna till nästa bricka, är det två pilar så tar det två rundor(bergig terräng som tar längre tid att ta sig igenom eller något sådant). Simpelt och då spelplanen slumpas ut så borde det innebära lite mer strategi hoppas jag.

Rankingen ("Odins hall"?)
Brädet består av en relativ ranking mellan spelarna och den avgörs av hur många döda pluppar spelaren äger. Desto fler döda pluppar man har desto högre upp i rankingen hamnar man, detta leder förhoppningsvis till att om man har motgångar på ena spelplanen så går man upp i rankingen och har chans att återta lite med sina nyvunna krafter. Vad man ska få för att man ligger högt upp på rankingen är jag osäker över, för nuvarande lutar det åt något sånt här:
1: Har möjlighet att trolla 3 ggr för högst 6 döda pluppar
2: Har möjlighet att trolla 2 ggr för högst 4 döda pluppar
3: Har möjlighet att trolla 1 ggr för högst 2 döda pluppar
4: Får inte trolla alls

Som trollformler tänker jag mig varelser, en ovanligt stor varg(tänk Garm) för 2 pluppar eller något sådant.

Strid
Striden går till ungefär likadant men med tillägget att man bara har 30 sek på sig att göra ett drag, har man inte bestämt sig före tiden har gått ut anses det att man velar och den andra spelaren får göra ännu ett drag. Spelare kommer förhoppningsvis inte vara övernitiska med tidsgränsen, har man börjat flytta en pjäs och tiden går ut så får man göra draget iaf. Striderna i orginalet gick alldeles för långsamt, det var som schack. Skillnaden är att det är okej om ett parti schack tar 1½ timme, Myt innehåller en hel hög med strider och en hel del annat som ska göras också, då måste striderna kortas ner.

Vadslagning i strid introduceras för att ge de två andra spelarna som för närvarande inte slåss något att göra. När striden inleds så kan de bestämma sig för att satsa ett antal pluppar var och om de satsat på vinnaren så får de plupparna den andre satsade. Enbart detta skulle nog antagligen bara leda till att spelare satsar i enbart solklara strider och då vill båda satsa på den starka. Därför tänker jag mig även att man kan hjälpa till, just nu går stridsystemet till ungefär så här. Spelaren Abel har enhet A som står brevid Baal enhet B och A är riktad mot B, då sänks B's hälsa med samma siffra som A's styrka, om B's hälsa blir eller hamnar under 0 så dör B, annars händer ingenting. Detta gör att om A inte kan döda B själv så behöver A hjälp av en annan enhet, A2. Jag tänkte mig dock att Cain och Damien som inte är med i striden själva kan betala pluppar för att sänka hälsopoäng(2 hp per plupp eller något), så att A kan besegra B utan att ta hjälp. Detta tillsammans med vadslagningen gör förhoppningsvis strider lite intressantare för alla.

Tema
Allt det här måste tematiseras ganska grovt, jag har lite idéer. Levande pluppar kan representera kämpar och döda pluppar blir då einherjar(eller hur nu plural av einherjer blir), kämparna som slogs i odens hall. Detta ger dock problemet att det bara var två gudar som hade kämpar, Oden och Freja, vilket lämnar två spelare utan. Just nu så står jag lite handfallen, vet inte riktigt hur jag ska få ihop det.

Trolla fram varelser kan, om man kör på kämpar/einherjer, ses som att det tar ett visst antal einherjer för varelse att anse sig besegrad och spelaren värdig att ge varelsen order i strid.

Jag har funderat en del över spelslutet, just nu massakrerar jag mytologin ganska grovt. Nästan gudar ska dö och bara två människor överleva, men om man väljer gudarna som överlever, t.ex. Odens söner Vidar och Vali samt Tors sönder Magni och Modi. Då skulle iofs man kunna motivera att einherjer följer dem för att de gjort sig förtjänta av det genom att vara bra på kamp, måste undersökas.

Övrigt
Det kommer bli en hel del flyttande av pluppar fram och tillbaks men jag har blivit lite förtjust i mekaniken efter att ha funderat ett tag. Jag oroar mig lite för att Midgård kommer bli översvämmat av pluppar så jag funderar på att dra ner antalet ganska kraftigt, men om man har någolunda stora(några cm per sida) rutor så borde det lösa sig.

Jag har hittat ett verktyg för att skapa digitala versioner av brädspel, jag kommer antagligen att skapa en enklare version av Myt i det här för att enklare kunna ordna testspel.

No comments: