Thursday, March 20, 2008

Funderingar kring Myt

Jag har under en tid funderat och klurat kring ett brädspel baserat på nordisk mytologi och har efter en del arbete samt hjälp från vänner(hinz skrev om det rejält till mer läsbar form) kommit fram till en version av reglerna som jag ansåg kanske var spelbar(finns här, inledningen skriven av hinz :) ).

Efter lite tjat fick jag med mig Alex, Åsa och Linus på en provomgång och...det visade sig inte vara ens i närheten av spelbart, vi spelade en halvtimme och resten av tiden satt jag och Alex och diskuterade hur man skulle kunna förändra reglerna medan Åsa halvsov och Linus såg förvirrad ut. Jag skrev ner en samling saker som behöver ändras och några förslag på hur man kan ändra dem. De stora problemen som upptäcktes var att saker tog för lång tid. Striderna tog för lång tid, de som inte stred höll på att somna. De två huvudspelplanerna var för lika, blev lite tårta på tårta, och båda tog för lång tid innan något hände, innan själva spelet faktiskt drog igång. Spelet lider även av ett problem som är väldigt vanligt med lite äldre spel, spelarna vars tur det inte är kan knappt göra ett smack.

Under tågfärden hemhem idag så funderade jag en del och kom på några förslag.
  • Asgård görs om helt. Det blir istället en relativ ranking mellan de fyra gudarna som avgörs efter hur många pluppar(jobbar på namn :) ). Man får fler pluppar när ens enheter dör(eller något annat bra sätt) och kan spendera dem på att ge sig själv eller någon annan temporär hjälp i strid. Jag velar lite över vad ordningen ska avgöra. Det ska dels ge något bra under själva spelet samt något bra när Ragnarök väl inträffar. Just nu funderar jag på att det ska finnas fyra olika bonusar som gäller hela rundan, så att varje gud alltid får en, och att ordningen man liger i är ordningen man får välja i.
  • Midgård görs betydligt enklare geometriskt. Dumpar den fasta spelplanen och gör om det till ett nät av lösa rutor. Vissa rutor innehåller byar, andra skog etc. Gör varje omgång lite intressantare, jag tänkte mig ett rutnät på kanske 12-16 rutor totalt. Vissa rutor hjälper spelaren på vissa sätt, detta borde göra att varje omgång blir ganska annorlunda strategiskt sett. Man kan inte röra sig från alla till alla rutor heller, tror jag. Skog->Vatten går bra för då kan man bygga en båt, Äng->Vatten går inte pga just trädbrist. De mytologiska varelserna som tidigare fanns i Asgård förflyttas till Midgård, jag funderar på om man ska kunna framkalla dem mot pluppar, lite som Magic: The Gathering. Funderar också på om jag ska göra pluppar till en generell grej, i Midgård är pluppar enheter, sedan är de "metafysiska-guda-pluppar"(ja, bättre namn...). När man skickar ut en armé så tar man ett antal pluppar ur enhetsplupphögen och sätter på ett numrerat kort, sedan tar man en numrerad bricka med samma nummer och knatar omkring på spelplanen med. Jag velar lite över om antalet pluppar i armén ska vara dolt eller inte. Lite krångel om det ska var dolt men det kanske ger ett extra spänningsmoment.
  • Stridsplanen får ett timglas som rinner genom på 30sek, har man inte gjort sitt drag på 30 sek så tappar man draget. De andra spelarna som inte slåss har möjlighet att satsa pluppar på hur striden slutar, om den andra som inte slåss antar vadet så har de båda möjlighet att påverka striden genom att offra plupar för bonusar("ritualer"?). Jag tror på själva stridssystemet, lite schacklikt för er som inte orkat läsa reglerna, behöver bara snabbas upp.

1 comment:

Anonymous said...

Hör av dig när du vill göra en datorversion av spelet! ;D