Thursday, August 16, 2007

Tyskland

Då Jenni som vanligt redogjort mer än väl så blir det här mest musikaliska kommentarer och lite annat strunt.

Dag 1
Mot Rödby, resan dit gick väldigt smidigt men jag sov tokdåligt den natten. Var knappt trött när de andra ville lägga sig men fanns ju inget annat att göra än lägga sig och rulla tummarna.

Dag 2
Vi kom iväg rätt tidigt och tuffade på i god takt tills det var kanske en halvmil kvar. Då tog det tokstopp, vi blev passerade på autobahn av folk som gick. Inte varje dag man är med om det.

Efter att vi fått upp tält och sånt gick vi till området, de andra ville fixa tröjor så jag och Mange tog årets första knobi. mums.

Dagens band:
  • Saxon: klassisk heavy metal. Rätt okej men inget speciellt alls. Gubbarna kanske skulle börja fundera på att lägga av.
  • Electric Eel Shock: galna japaner. lite snabbare och betydligt roligare show. De klättrade upp i riggningen, höll gitarren med tänderna och fånade sig allmänt. Helt okej men inget jag kommer lyssna på hemma.
  • Maroon: Rätt hård och ganska dålig trash. Vi gick rätt fort.
Dag 2
Vi skulle se Amorphis men då halmen började brinna så fick de flytta om lite medan de släckte så vi såg Napalm Death och sedan början av Therion.

Dagens band:
  • Napalm Death: Sångaren hade typ spasmer, hade kanske huvudet stilla en halv sekund under den timme eller något sådant koncerten varande.
  • Therion: En besvikelse, förväntade mig mer efter att ha hört dem på skiva.
  • Falconer: Huvudanledningen till att jag åkte dit alls. Kul att ha sett men de var inget speciellt live. Var dock roligt att de körde två sånger med svenska texter :)
  • Lacuna Coil: En av wackens positiva överaskningar, var inte imponerad alls av skivan jag tankade men de var bra live. Kan kan komma att lyssna en del på dem hemma framöver.
  • Blind Guardian: alla metaltyskars heliga graal. Jag tror säkert minst halva campingen var framför ena scenen, var nog riktigt maffig stämning inne i folkhavet med allsång o grejer men orkade inte trängas så vi stod en bit bak. Var ett tag sen jag hört något av dem och jag kom ihåg varför jag köpte deras live-cd, bra grejer.
  • Dimmu Borgir: Maffig show men inget jag kommer lyssna på hemma.
Dag 3
Dagens band:
  • Moonspell: Band som Jenni prackat på mig, portugisisk melodisk döds tror jag det klassas som. Jag har bara hört en gammal skiva hemma, Irreligious, och de körde nästan bara nya låtar som jag inte hört men det var bra grejer.
  • Stratovarius: Powermetal. Bra sådan. Inte mycket mer att säga egentligen.
  • Turisas: En av de bättre koncerterna. Efter en del skuff o buff så kom jag fram rätt bra och såg nåt av scenen också. De hade gått hela vägen och hade dräkter, blodspår och hela köret, var skoj :) Rejält med röj på koncerten, men jag förstår verkligen inte hur de kunde få en så liten scen.
  • Type O Negative: Hade hört nån låt på skiva på vägen ner som lät helt okej men live var de ganska tråkiga så vi gick därifrån.
  • In Flames: Lätt bästa koncerten på wacken, röj. Wacken har fått mig In Flames-frälst. Det lär rulla en del senare här hemma.
  • Haggard: Efter In Flames gick jag till Haggard medan de andra, utom Jenni och Erik, gick till Cannibal Corpse, och efter mer skuff och buff kom jag till typ tre rader från scenen. Bra musik, kul med så annorlunda band på wacken.

No comments: