Tuesday, August 14, 2007

Antibes

Dag 1
Dagen började tidigt, fick gå upp halv 5 för att ta oss till incheckningen kvart över fem. Pappa körde vilket innebar att snitthastigheten låg nånstans kring 180, men det gjorde att man vaknade till lite vilket behövdes efter min härliga nattsömn på 3½h. Planet blev lite försenat, 45min, och efter en lika långtråkig flygtur som vanligt så kom vi till Nice.

Såg ganska tidigt att det var en lite annan typ av flygplats, när vi rullade in på landningsbanan såg vi parkeringsrutor för privatjet. Tror inte det finns en marknad för det på Arlanda direkt :) Själva inflygningen i sig var rätt cool, landningsbanan ligger på en halvö så tills man är 10-20(vild gissning) meter ovanför vattenytan så ser det ut som att man ska landa i havet, sedan svoshar landet in och strax efteråt dunsar man i marken.

Efter att ha checkat in på lägenhetshotellet och fått i oss en lunch så tog vi oss ner till den närmaste stranden där det bjöds på tornespel mellan killar på båtar. De stod på en utbyggnad som gick upp och bakåt från aktern och höll i en lans och en sköld. Sedan så tuffade båtarna helt enkelt mot varanda och de försökte få av den andra från sin lilla upphöjning. Det började med typ femåringar, lite sött men lagom roligt, men sedan så gick det uppåt i åldrarna så efter ett tag var det män som kämpade och det small rätt hyfsat, skoj :)

Efter att ha bränt oss(jag och mamma iaf) på maneter och solat lite till så gick vi upp och åt middag, prövade sniglar vilket var riktigt gott :)

Dag 2
Mamma och Pappa hade fått för sig fåniga idéer om att jag och Jenny skulle gå och köpa bröd till frukost, men efter en del om och fjorton men så hittade vi ett bageri. wohoo. Färst bröd varje frukost är inte överskattat för fem öre :) men här hemma hade jag aldrig orkat göra det varje dag.

Märkt ännu ett tecken på att det finns lite mer pengar här, lyxyachterna som ligger ankrade vid piren eller en bit ut. Det låg en utanför muren som var ganska rejäl, nyckelordet om jag köper lyxyacht är "helikopterplatta".

T.om. turistställena här har bra mat, åt en riktigt god pasta till lunch. Planen för middag var ett litet enklare ställe men det sket sig, ganska rejält. Vi hittade en liten restaurang med en lite Michelin-lapp på utsidan så vi knatade in, och åt himmelskt. Jag var dock väldigt glad att mamma och pappa betalade...men det hade varit värt det även om jag betalat själv. 3000:- för en middag för fyra pers och det är väl värt pengarna, ja ni anar hur maten var :)

Tror jag börjar komma ner lite i varv nu, något klickade under lunchen och känner inte samma konstanta stress och känslan av ineffektivitet när jag inte gör något, skönt.

Dag 3
Urgh. Tro det eller ej, fransmän jobbar. I alla fall vägarbetarna utanför vårat hotellrum *morr*

Gjorde genidraget att vädra innan vi lade oss, med tända lampor. Slutade räkna myggbett när jag kommit över 25 och övergick till det bra talet "tokmånga".

Saknar vissa hemma i sverige så jag håller på att bli knäpp, nog nyttigt att vara borta ett tag.

Blev en dag på stan, Jenny ville shoppa men det blev mest till mig, bestämde mig för att lägga sommarjobbslönen på kläder och var lika bra att börja när jag hade tillgång till trevliga affärer. Det började även en rea så det var ganska bra priser, blev ett par byxor, 3 tröjor. Väldigt nöjd med början av min garderobsuppgradering.

Dag 4
Idag åkte Jenny hem, lite trist. Hon fick bara 2 dagars semester, tycker jag var rätt snålt av chefen. Men klart bättre än originalbudet, ingen semester alls. Pappa åkte med henne till flygplatsen och berättade en smårolig historia. Bussen stannade mitt i en rondell och släpte av en gammal dam, och ingen verkade reagera....fransmän.

Var och tittade på gamla kartor, de fanns några väldigt vackra men den jag ville ha kostade 4 000. Nog för att jag kommer jobba ett år men det känns som att sådana inköp får vänta. Men jag har faktiskt hittat en vettig anledning att bli rik, kunna köpa gamla kartor :)

Dag 5
Den enda gången vi ska ligga vid poolen, i två timmar, är det ju självklart molnigt *mutter*.

Mamma hade pratat med en annan vid poolen idag, de funderade på att göra ett litet äventyr och gå till stranden. "oooh". Förstår mig inte på sådana personer, varför åker de utomlands alls? Eller ja, värmen iofs...men det känns fel. tomtar.

Var iväg och tittade på S:t Paul, en liten bergsby en bit bort. Bussturen var guidad och hade säkert var smårolig och lärorik, om man förstått ett jota av den då han enbart höll den på franska. S:t Paul är en konstnärsby, så varannan port när man gick omkring ledde in i ett galleri, utställning eller något annat liknande. Jag hittade dock landets bidrag till min samling, blev en liten fontän. På väg tillbaka såg jag en liten vit puff, som när vi närmade oss Antibes hade utvecklats till en storskalig(nåja, hyfsat iaf) skogsbrand som svepte in hela staden i ett rökmoln. Härligt. Men de fick ordning på branden, just som semestern faktiskt verkade bli lite spännande.

Dag 6
Idag bar det av till Monaco och Monte Carlo. Upp vid 8 för att ta oss till stationen för sitta och vänta en timme på tåget som var försenat pga nämnd brand. muttermutter. Satt vid ett gammalt trevligt waleisiskt(+stavning) par och en väldigt söt fransk tjej så färden dit gick rätt fort. Väl där så knatade vi runt en del, såg katedralen/kyrkan vilken var liten men vacker, slottet samt akvariet vilket var riktigt maffigt. Åkte även ett sånt där lite fånigt eldrivet turisttåg men det var rätt bra för att fort få en överblick över staden då vi bara var där en halv dag.

No comments: