Thursday, August 16, 2007

Kroatien

Dag 0
Åkte ner till Göteborg för att träffa Helena och Henrik. Vårat plan till Kroatien gick vid 07.00 från Landvetter, så vi var tvugna att sova där nere. Hotell är dyrt och mycket trevligare att träffa folk man inte träffar så ofta. Blev en kväll med skitsnack, lite wii och sen sömn. De verkade trivas fint och må bra där nere. Hade precis köpt en 42" plasma-tv.

Dag 1
Upp 0430, igen. Varför kan inga plan gå vid vettig tid? *mutter*. Taxi till Landvetter och sedan relativt smidig ombordstigning, flygning och avstigning i Split.

Efter lite komplikationer med fel båt så blev vi stuvade på "Dalmatinac" som skulle vara vårt hem i en vecka framöver. En ganska charmig båt, såg ut som en ombyggd fiskebåt eller färja.

Vid lunch så blev vi erbjudna att hoppa på forsränning vilket jag och Fredrik gjorde. Riktigt kul, och betydligt längre än väntat, 2-2½ timme, men jag trodde att det skulle vara vildare forsar vilket var en liten besvikelse men jag blev mer än nöjd totalt sett. Vår guide eller skeppare var en rätt skön 18 årig kroatien från lokala trakten som var riktigt duktig. Han berättade små anekdoter, förolämpade de andra skepparna etc :)

Dag 2
Vi kom till Miljet idag, en liten håla med några hundra innevånare samt en nationalpark. Jag och Fredrik kom på den geniala idén att gå runt sjön som låg mitt i parken. Kroatier kan fan inte bedömma avstånd. Enligt skylta och kartar så skulle det kanske vara drygt en mil, går utan större problem på 2-3 timmar trots värmen(vi svettades för minst fem personer). Vi började ana oråd när vi på 1½ timme bara enligt skyltarna hade gått 3 km, och då hållit rätt okej takt.

När vi hade kommit ungefär halvvägs runt och inte hittade någonstans att komma över en liten flod så gav vi upp och gick samma väg tillbaks. Sandaler är sannerligen inte optimalt för långvandring, fick en blåsa fast den kändes betydligt värre än den var och Fredrik nötte nästan igenom sin ena flipflop helt.

Dag 3
Dagen inleddes som vanligt med lite bad och sol för att sedan tuffa till Dubrovnik. Knatade runt del i staden, tittade lite i affärer och jag hittade ett hus till min samling. yay. En rätt mysig stad som var rätt gammalmodig men väldigt ren. Var ännu varmare idag, men återigen fick vi geniala idén (värmen verkade inte göra några underverk för intelligensen) att gå runt på stadsmuren och titta runt lite. Var sjukt varmt men ganska trevligt, hade sällskap av ett av de australiensiska paren från båten så vi gick o småpratade lite medan vi försökte att inte smälta bort.

Dag 4
Dagen innehöll sol, bad, och sedan jakt efter tappad plånbok som följt med ned i badet. En kille lyckades fiska upp en del sedlar, typ 1100 kuna, men korten var förlorade.

På kvällen var det captains dinner, riktigt god mat. Musslor i vitlök har jag för mig följt av fisk med potatis och pesto om jag minns rätt.

Dag 5
Ganska händelselös dag, enda nämnvärda är storleken på pizzorna vi åt till middag. Tog man en large så var den säkert 60cm i diameter och det var rejäla pizzor, bra bröd och gott om pålägg, och till vettiga priser, som smakade riktigt gott :)

Dag 6
Kaptenen hade filmat delfiner som åkt framför båten tidigare på morgonen, var en rätt cool syn, synd att man sov igenom det helt.

Efter mer sol och bad stannade vi i Hvar. Jag tog det lite lugnare och kom i säng vid 3 medan Fredrik röjde på till klockan 6 :)

Dag 7
Hemfärd. Var ganska tråkigt att skiljas från folket på båten, hade lärt känna en del av dem rätt bra. Var en härlig grupp människor.

No comments: