Tuesday, February 05, 2008

IT-Support

Jag har, som säkerligen flera andra c:are, blivit utnämnd till släktens it-support. Förut när jag var intresserad av det och tyckte det var coolt så var det smickrande, "tänk, jag kan det här. de frågar mig". Nu bryr jag mig inte om att jag kan datorer, de är ett verktyg som vilket annat som helst, är mest jobbigt att alla ringer mig..."Hej, du som kan det här med data".

När jag försöker lösa ett problem så är general-lösningen "klicka runt tills jag hittar något som ser ut att vara bra och ändra lite saker där", repetera tills det förhoppningsvis fungerar. Tror det stora felet är att folk är rädda för att ändra saker, "men tänk om jag förstör något". Om man inte ger sig fan på att förstöra så går det nästan alltid att återställa allting genom att bara göra samma sak baklänges. Datorer börjar inte brinna för att man ändrar en inställning i operativsystemet.

Har börjat delegera jobb till riktiga supportavdelningar, jag orkar inte, BBB:s support för nätproblem etc. Stackars satar som har det här som jobb.

No comments: