Tuesday, October 02, 2007

Att jobba

Nu har det gått ett tag. Smekmånaden är över och jag har kommit in i det, börjar hitta i koden och hur saker fungerar. Några saker har jag upptäckt

  1. Kunder är snikna idioter. De vet sällan vad de egentligen vill ha, och om de vet det så ändrar de sig halvvägs. De försöker få mer än de betalat för. Ett stort(som i x antal tiotusen anställda) företag i ett land söderut har köpt en utvecklarlicens av ett av våra SDK och sedan betala en av oss för att åka ner och hålla kurs för typ 10 utvecklare. Vad kommer de göra? De kommer bli så purkna när de märker att vi har hårdvarubundna licenser att tanken på deras min nästan gör det värt det :)
  2. Ingen större skillnad. Jag bor kvar i samma lägenhet, träffar samma vänner på fritiden. Spenderar bara dagarna annorlunda. Jag har mer pengar och äter lite bättre, det är iofs väldigt trevligt, men i övrigt känns pengarna skitsamma. Jag behövde en paus från kurserna och det här var ett utmärkt tillfälle att ta en.
  3. "En pragmatisk snabblösning", aka fulhack, är väldigt bra när det är en dag kvar till release och man orkar inte designa om halva klassen för att man glömt en sak. Har blivit flera stycken senaste dagarna. Hjälper inte direkt att vi har planerat att göra en rewrite efter den här leveransen heller, nu är det verkligen bara få det att fungera, ska nästan inte underhållas alls.
  4. Det blir ont om tid innan release. Har varit med om två stycken hittils, sist hade vi 12 minuter kvar.
  5. Testa suger. Finns få saker som är tråkigare men de finns, bland annat
  6. Dokumentera. Fyfan va tråkigt det är.
  7. Jaga minnesläckor Marginellt roligare men mentalt utröttande, jagade en bugg här om dagen som läckte som ett såll. Visade sig vara trådrelaterat, en socket avallokerade inte om en send utfördes i en annan tråd än den initieras i eller något sådant, drygt som fan var det iaf.
  8. Testa installationer. Installera, köra, avinstallera. Upprepa 10 ggr, hur roligt låter det? Precis, inte så roligt. alls faktiskt.
  9. Lediga kvällar och helger är sjukt underbart. Att kunna släppa allt när man kommer hem (vilket idag var typ kvart i sju men iaf) är väldigt härligt, kunna laga mat, dega, kanske se en film. Det här kommer jag sakna mest av allt när jag börjar plugga sedan.
  10. Inga sovmorgnar eller ströledigheter är ganska surt, man är låst 8-17 varje dag och man kan inte göra mycket åt det. Visst, jag är nere på stan redan och kan flexa en timme runt lunch om jag ska shoppa, men kan inte ta en halvdag för att man är lite nere som jag kan när jag pluggar och det bara är jag själv som råkar illa ut.
  11. Jag har valt rätt utbildning, jag kan mycket väl tänka mig att göra det här flera år framöver. Känns väldigt skönt.
  12. Jag är faktiskt bra på vad jag gör. Känns också väldigt skönt att inse. Visst jag har mycket kvar att lära men grunden finns där.
Så någon form av sammanfattning hittills skulle väl vara att jag antagligen kommer trivas under det här året. Visst, det är inte jätteroligt och ett par dagar har jag verkligen inte velat åka till jobbet, men så är det. Inget är roligt hela tiden och hittils har faktorn rolig tid / tråkig tid varit väldigt hög så det här kommer nog gå fint.

No comments: